4. BOYUT NEDİR-HYPER CUBE


Bu yazının sonundaki videoyu mutlaka seyretmelisiniz. 4D bu videoda net bir şekilde anlatılmış...

Hepimiz x,y,z koordinatlarını biliyoruz. Ancak bilim adamları bizim bildiğimiz 3 boyutun dışında 10 boyutun var olduğunu iddia ediyorlar.

bilindiği üzere 3 boyutlu uzayda yaşıyoruz ve bütün uzayki cisimler 3 şeyden oluşyor en-boy-yükseklik , şimdi küçük bir ricam var kafanızı biraz yukarı kaldırarak içinde bulunduğunuz odanın köşelerinden birine bakmanız en iyi3 boyutlu uzayı buradan görebilirsiniz.

yani kısaca şu uzaydaki bütün nesneler 3 boyutludur. en boy ve yükseklikten oluşur.peki biz bir kağıda küp çizemezmiyiz tabiki çizeriz , her bir noktasında en boy ve yüksekliği temsil eden 3 adet çizgi çıkarıp bunları analitik kurallar ile birleştirirsek 2 boyutlu uzay üzerinde bir temsili küp çizeriz.


4. Boyuta Hoş Geldiniz.
(HYPER CUBE)
4. boyut var mıdır yok mudur diye umarım hala tartışmıyorsunuz .uzay bile 3 boyut lu ise nasıl 4. boyutlu uzay 3 boyutlu uzay içinde olabilir.Ama olmaması onu temsil edemeyeceğimiz anlamına gelmez nasıl kağıt içerisinde bir küp yoksa ama biz onu temsil edebiliyorsak 4 boyutlu hiper küpüde pek ala temsil edebiliriz.
MANTIK
şimdi her bir noktadan 3 çizgi çıkartık ve analitik olarak bunları birleştirdik.bu çizgilerimiz en-boy-yükseklik di şimdi 4 çizgi çıkardığımızı düşenelim ve bunlar en-boy-yükseklik-teta olsun (tetayı sadece hay ettim ) işte bu 4 eksenide bir leştirdiğimizde alın size 4 boyutlu uzay
ŞEKİL
Şekiller çok daha açıklayıcı oluyor .sadece her bir noktadan kaç çizgi çıktığına bakmanızı istiyorsunuz işte size hiper küpün şekli birde hayali boyutları 5-6-7-...-n olarak düşünün

Bilim adamları bu konu hakkında Minkowski ve Euclidiean geometri anlayışları ile birbirlerini yemektedir. Euclidiean teorisine göre, bildiğimiz uzay, x,y,z koordinatlarının yanı-sıra beynimizin algılayamadığı 4,5 hatta10 boyutun olduğunu belirtiyor. Minkowski mantığı ise bildiğimiz x,y,z ‘nin yanında 4. boyut olarak “zaman” kavramının bulunduğunu belirtiyor. Zaman kavramınında kendi içinde x,y’ye hatta bir de z’ye (paralel boyut) sahip olduğu düşünceleri göz önünde bulundurulunca varolan beynimizin de kaybolduğunu farkediyoruz. Bu yüzden derin nefes alıp, gündemimizin muhteşem meşguliyetlerinden 5dk zaman ayırıp bu oldukça ilginç konuyu biraz düşünelim.


Minkowski’nin geliştirdiği mantığı (Einstein’in ilk ortaya attığı) neredeyse isminin bir yerinde Star (Yıldız), Time (Zaman) veya Space(Uzay) bulunan tüm filmler, tüm oyunlar, tüm kitaplar kısacası her yerde defalarca izledik. Hatta sokaktan birini çevirseniz sorsanız uzay-zaman teoremi/relativitiy/izafiyet (bayağı uzun bir süre açlık anlamına geldiğini zannediyordum) nedir diye, bir cevap verirler mutlaka. Daha fazla detay için google’a başvurun:)

Benim asıl ilgimi çeken ve şu anki teknoloji ile bize daha yakın duran Euclidiean uzayında x,y,z’ye ek olarak birde 4. bir boyut olması. Bu boyutlar 10′a kadar gidiyor gibi gözüküyor ancak ben 4′ü tam anlamadım bu yüzden hep beraber bir anlamaya çalışalım:D Buradan 4D for dummies tarzı bir seri bulabilirsiniz. Herbiri muhteşem çizimler ile detaylandırılmış ama arabayı hayatında metal görmemiş birine anlatınca ne kadar anlar ki. (Sümerlere o kadar anlatmışlar uçak, roket, uzay muzay adamlar hala tabletlere yanan ok, uçan tanrılar çizmişler. Bkz. “12. gezegen” diye bir kitap, kaynak var ama tuhaf yinede.)

Not: Anlatım önce 2Boyuttan başlıyor sonra 3′e geçilip 2-3-4 boyut arasında sürekli kıyaslamalar yapılıyor. Herşeye bakmanızı tavsiye ederim sonra ne anladığınızı yazarsanız daha makbule geçer.

Not1.5: Bir yerlerde gördüm sinemalarda 4. boyut, sinemanın 3 boyutlu filme göre hareket etmesiymiş.(?)Normal boyut anlamında değil yani.

Not2: Yaaa:), hiç bazı kanallardaki 4. mü 5.mi boyuttaki gibi kolay değil. Akşama iyi bir çocuk olduğunda bir yerlerden bulgur, börek, çörek, nur çıkmıyor. Keşke öyle olsaydı valla çalışmaya gerek yok, süper iyi ol, salondaki gümüşlerden bulgur çıksın.






Previous
Next Post »

5 yorum

Write yorum
Anonim
AUTHOR
30 Haziran 2012 20:47 delete

Vay canına, Karecan, adamımXDXDXDXD
Video çok anlaşlr yaplmış, emeklerine tşkkrler.Benim bildiğim 4d sinemanın hareketli, 5d'nin kokulu olması flandı, Eskişehir ESpark'ta görmüştüm 6d 7d sinema 15 dk sürüyo(XP)onlar neydi acaba hiç de izlememiştim fake tir diye. Okul derslerini de bu adam anlatsa ya :))

Reply
avatar
1 Temmuz 2012 05:41 delete

Rizede 11 boyutlu sinema yazıyordu. girdim adamlara say bakalım nedir bu 11 boyutlu sinema dedim. Dondu kaldı tabi. Görüntü kalitesinden, ekran boyundan filan diye gevelemeye başladı. tamam dedim çok konuşma, anladım ben boyutun ne olduğundan bile haberin yok.

Adsız arkadaşım sinemalarda bahsettikleri boyut burdaki boyutla aynı anlama gelmez. sinemada duyuları harekete geçirme boyut olarak adlandırılıyor. yatay ve dikey tek açıdan bakma 2 boyutlu. gözlükle derini görme 3 boyutlu, koltuk sallanıyor hissediyorsun, 5 boyutta kokusunu alabiliyorsun sprey sayesinde, boyut yükseltmeye doyamadılar artık piksel farkından ses kalitesine kadar herşeyi boyut olarak adlandırmaya başladılar. yani sinemadaki boyut ile gerçek hayattaki boyut aynı değil.

Reply
avatar
Anonim
AUTHOR
21 Aralık 2012 20:47 delete

adam çok güzel anlatmışş p kesin de ben anlamadm hiçç.:((

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
3 Ocak 2014 23:47 delete

bence 3. boyuttan sonra ki çizimler yine 3 . boyutta. olay 4 çizgi meselesi değil 4.boyut çizgilerle ulaşılabilecek bir yer değil , çizgiler en son 3 . boyuta getirebilir . sonrası için daha farklı bir şey lazım . ya da 4. boyut diye bir şey yok en azından şu anki algılarımızla...

Reply
avatar
Anonim
AUTHOR
25 Mayıs 2014 22:52 delete

allah belanızı versin hiç bi boka yaramadı bilgi vermek dışında herşeyi yapmissiniz

Reply
avatar